Abstract
After a brief description of atherosclerosis, a survey is given of the data yielded by geographical pathology and experimental research on a correlation, if any, between atherosclerosis and diet. In human pathology indications are to be found for a possible correlation between hypercholesterolaemia and ischaemic heart disease, which becomes especially manifest in the examination in the initial phase of the process. Hypercholesterolaemia as such is, however, not sufficient, additional factors are necessary (e.g., changes of the wall). Moreover, other biochemical changes of the blood may be of greater significance for the pathogenesis of atherosclerosis than the hypercholesterolaemia. Also, on the strength of personal investigations, it is demonstrated that the nature of the fats consumed are of influence on the serum cholesterol level. The fall of the serum cholesterol is accompanied by increased faecal excretion of cholesterol and cholic acid. There is no parallelism between the occurrence of atherosclerosis and heart infarctions, and the pathogenesis of the two conditions appears not to be the same. The practical consequences of the data known so far are discussed. As there are at present still many unsolved problems, dietetic treatment with fats that contain poly-unsaturated fatty acids, is indicated only in certain cases. Nach einer kurzen Beschreibung der Atherosklerose wird ein Überblick über die durch die geographische Pathologie und experimentelle Forschung gewonnenen Daten gegeben, um aufzuzeigen, ob eine Beziehung zwischen Atherosklerose und Diät besteht. In der menschlichen Pathologie lässt sich ein möglicher Zusammenhang zwischen Hypercholesterinämie und Herzischämie besonders in der Initialphase des Prozesses feststellen. Hypercholesterinämie allein ist jedoch nicht ausreichend, es müssen noch andere Faktoren hinzukommen (z. B. Änderungen der Gefässwände). Ausserdem können andere biochemische Veränderungen des Blutes für die Pathogenese der Atherosklerose von grösserer Bedeutung sein als die Hypercholesterinämie. Die Untersuchungen des Autors haben gezeigt, dass die Beschaffenheit der konsumierten Fette auf den Blutcholesterinwert einen Einfluss hat. Der Abfall des letzteren wird von einer verstärkten fäkalen Cholesterin- und Cholsäureausscheidung begleitet. Es bestehen keine Parallelen zwischen dem Auftreten von Atherosklerose und Herzinfarkt, und die Pathogenese beider Krankheitszustände scheint nicht die gleiche zu sein. Die praktischen Folgerungen der bis heute bekannten Daten werden besprochen. Da bis jetzt noch viele ungelöste Probleme bestehen, ist eine diätetische Behandlung mit poly-ungesättigten Fettsäuren nur in gewissen Fällen indiziert. Après une courte description de la maladie, sont passés en revue les faits tirés de la pathologie géographique et de la recherche expérimentale qui montrent l'existence ou non d'une corrélation entre athérosclérose et régime. En pathologie humaine il est possible d'établir une corrélation entre hypercholestérolémie et ischémie coronarienne, surtout manifeste à la phase initiale du processus. Mais l'hypercholestérolémie en soi n'est pas suffisante et l'intervention d'autres facteurs est nécessaire (par exemple des modifications des parois vasculaires). De plus d'autres altérations biochimiques peuvent avoir plus d'intérêt que l'hypercholestérolémie dans la genèse de l'athérosclérose. Les recherches de l'auteur lui ont démontré que la nature des graisses consommées influent sur le taux du cholésterol sanguin. La chute de ce dernier s'accompagne d'une augmentation de l'élimination fécale de cholestérol et de l'acide cholique. Il n'y a aucun parallélisme entre l'occurrence de l'athérosclérose et l'infarctus du myocarde et la pathogénèse des 2 affections ne paraît pas être identique. Les conséquences pratiques des faits connus à ce jour sont discutées. Bien des problèmes restent encore à résoudre si bien que le traitement diététique à base d'acides gras poly-insaturés est indiqué seulement dans certains cas.